התובע בהאג במסר לישראל: "אל תאיימו עלינו"

בהודעה חריגה אמר התובע קארים חאן כי איומים כנגד ביה"ד "עלולים להוות עבירה פלילית" • הודעתו מגיעה על רקע הדיווחים כי ישראל תנקוט בפעולות תגמול כנגד הרשות הפלשתינית אם ביה"ד יורה על מעצר בכירים ישראלים • חאן דרש כי "כל הניסיונות להכשיל, להפחיד או להשפיע באופן לא ראוי על פקידיו ייפסקו לאלתר"

נתניהו בפנייה באנגלית: "ביה"ד הבינלאומי מערער על זכותה של ישראל להגן על עצמה"

קארים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, משגר היום (שישי) מסר לישראל בתגובה לאיומיה בצעדים כנגד ביה"ד אם יחליט על צווי מעצר כנגד בכירים ישראלים. הודעתו של התובע מגיעה על רקע הדיווחים כי ישראל תנקוט בפעולות תגמול כנגד הרשות הפלשתינית אם התובע יחליט לבקש את מעצר הבכירים הישראלים.

"משרד התובע מודע לכך שיש עניין ציבורי משמעותי בחקירותיו", כתב חאן בהודעתו, "אך עצמאות ביה"ד מתערערת כאשר אנשים מאיימים להגיב נגד בית המשפט או נגד אנשיו, אם יקבלו החלטות לגבי חקירות או תיקים הנכללים בסמכותו. איומים כאלה, גם כאשר לא מוצאים לפועלים - עלולים להוות עבירה על החוק הבינלאומי". 

קארים חאן, התובע בבית בהאג: "אל תאיימו", צילום: רויטרס

לבסוף דורש חאן כי "כל הניסיונות להכשיל, להפחיד או להשפיע באופן לא ראוי על פקידיו ייפסקו לאלתר".

מוקדם יותר השבוע פורסם ב"ישראל היום" כי ישראל יצרה קשר עם גורמים אמריקניים על מנת שיפעילו לחץ על התובע בהאג כדי שימנע מהוצאת צווי מעצר לבכירים ישראלים, ביניהם רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והמרטכ"ל הרצי הלוי. סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה כי המדינות המתועשות העבירו מסר לאנשי ביה"ד כי מהלך שכזה יפגע בשיחות להפסקת אש.

כאמור, ביה"ד הבינלאומי הפלילי בהאג פועל מכוח אמנת רומא, בה ארה״ב וישראל אינן חברות. החקירה המתנהלת בימים אלה נגד ישראל, נפתחה על בסיס חברותה של הרשות הפלשתינית באמנה. יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון דרש ממשל ביידן לפעול בתקיפות נגד הצווים, ובאתר "אקסיוס" דווח כי בקונגרס נבחנים מהלכים שירחיבו את החקיקה האמריקנית הקיימת נגד ביה"ד גם לישראל.

גורמים בממשל ביידן אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם מתנגדים לחקירת ישראל, לא מאמינים כי לביה"ד קיימת סמכות שיפוטית בסוגיה - אך הדגישו כי מדובר בארגון עצמאי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר